نوشته شده توسط : afruz



امروزه با توجه به کوچک شدن واحدهای مسکونی و نیاز به استقلال بیشتر؛ فروش پکیج های دیواری رو به افزایش چشمگیری می باشد . با ورود به بازار پکیج دیواری متوجه می شوید که بیش از 50 برند مختلف پکیج دیواری در ایران وجود دارد. از این میان دو برند بوتان و ایران رادیاتور پرفروش ترین برند پکیج دیواری می باشند که با مدل های متنوع خود بخش اعظمی از بازار پکیج را در اختیار خود گرفته اند.

حال این سئوال در ذهن بیشتر مشتریان و مصرف کنندگان می باشد که کدام یک این دو برند را برای استفاده در منزل و محل کار خود تهیه نمایند. آیا پکیج دیواری بوتان مناسب تر هست یا پکیج دیواری ایران رادیاتور؟

برای پاسخ به این سئوال باید المان های بسیاری را در نظر گرفت تا به نتیجه ای مناسب در این مورد دست یافت. در زیر تلاش می کنیم تا جایی که امکان دارد با ذکر نقاط قوت و نقاط ضعف هر کدام از دستگاه ها کمکی به انتخاب شما از بین این دو برند معتبر نماییم.

پکیج دیواری بوتان :

گروه صنعتی بوتان در سال 1332 توسط محمود خلیلی با دریافت امتیاز توزیع و عرضه گاز مایع از شرکت نفت ایران و انگلیس تاسیس شد. در سال 1333 با همراهی مهندس محسن خلیلی واحد کوچکی برای تولید وسایل گاز سوز و سیلندر گاز و اجاق گاز در سه راه آذری شکل گرفت.

سال ۱۳۶۷ شرکت صنعتی بوتان به تولید و عرضه محصولات جدید گازسوز اقدام نمود و توانست طی مدت هفت سال، میزان تولیدآبگرمکن‌های دیواری گازی را به ده برابر (گزارش‌های مالی شرکت) افزایش دهد. طی همین مدت، اکثر قطعات وارداتی آبگرمکن با قطعات ساخت داخلی جایگزین شدند و شرکت به صادرات قطعات ایرانی آبکرمکن به کشورهای اروپایی (آلمان ، انگلستان و ایتالیا ) و تولید و عرضه  محصولات جدیدی چون پکیج دیواری و رادیاتور آلومنیومی پرداخت است. شرکت بوتان از سال 1371 شروع به واردات پکیج از کشور اسپانیا نمود و بعد از چند سال با واردات قطعات از اسپانیا خط مونتاژی را افتتاح نمود. در آن سال ها بوتان اولین تولید کننده پکیج دیواری در ایران بود. از سال 1380 شرکت صنعتی بوتان طی قرارداد همکاری با شرکت riello ایتالیا قطعات پکیج خود را یکپارچه از این شرکت دریافت می کند و در کشور اسمبل آن انجام می گردد. با توجه به صادرات آبگرمکن دیواری به این شرکت تا به حال شرکت بوتان مشکلی در تامین قطعات خود نداشته است.

در زیر به ذکر معایب و محاسن پکیج های دیواری بوتان می پردازیم:

محاسن:

1-            تجربه بالای بوتان در تولید پکیج دیواری موجب شده است که هم از نظر تولید کم اشتباه تر ظاهر شود و از نظر خدمات نیروی خدماتی گسترده تری را در سراسر ایران داشته باشد

2-            تنوع محصول در پکیج های دیواری بوتان که می تواند سلایق و بودجه های مختلف را پوشش دهد.

3-            استفاده از قطعات ایتالیایی با برند معتبر

معایب:

1-            قیمت بالای پکیج دیواری بوتان در مقایسه با پکیج دیواری همرده ایران رادیاتور

2-            استفاده از هیدرولیک جنس پلاستیک فشرده که باعث پایین آمدن عمر مفید پکیج دیواری می شود

3-            عدم تولید دستگاه با سایز بزرگ ( بزرگترین سایز موجود در حال حاضر 28 می باشد)

 

پکیج دیواری ایران رادیاتور:

در سال 1358 شرکت ایران رادیاتور به دلیل عدم تخصص صنعت ریخته گری داخلی در تولید رادیاتورها آلومنیومی و واردات  آن از اروپا با یک ماشین و تعدادی کارگر در ساختمانی به مساحت 1500 متر مربع در تهران تاسیس شد. در سال 1359 اولین سری رادیاتور آلومنیومی توسط ایران رادیاتور تولید و به بازار عرضه گردید. در سال 1366 با توجه به تقاضای روزافزون رادیاتور آلومنیومی شرکت به شهرک صنعتی در رشت منتقل گردید تا توان تولید خود را بالا ببرد. در سال 1369 شرکت ایران رادیاتور موفق شد با توجه به کیفیت بالای رادیاتور های خود و با کمک کمپین عمو یادگار به پرفروش ترین تولید کننده رادیاتور و مشعل در ایران تبدیل شود.

در سال 1383 با توجه به نیاز بازار به پکیج دیواری شرکت ایران رادیاتور تصمیم به تحقیق و بررسی در مورد تولید پکیج دیواری گرفت . با توجه به سابقه خوب این شرکت در تولید رادیاتور آلومنیومی و مشعل ، مهندسان این شرکت تمام تلاش خود را برای تولید پکیجی در خور نام این گروه صنعتی به کار بستند. با توجه به فاز اولیه تصمیم بر این اساس بود که تمام قطعات به صورت SKD وارد شده و در کارخانه ایران رادیاتور مونتاژ گردد. مهندسان شرکت با تحقیق بررسی تمام تلاش خود را برای تهیه قطعات از بهترین شرکت های اروپایی انجام دادند و با توجه به اینکه شرکت ایران رادیاتور نماینده انحصاری کارخانه willo آلمان در ایران می باشد قلب تپنده پکیج که همان پمپ آن باشد به این شرکت سفارش داده شد. ایران رادیاتور با توجه به رقیب قوی و با تجربه همچون بوتان راه سختی را در میان داشت اما با تلاش وحفظ کیفیت محصولات خود توانست به رقیبی برای شرکت بوتان تبدیل شود. شاید سری های اول پکیج های تولیدی ایران رادیاتور آن کیفیتی که باید را نداشته بود اما با گذشت زمان و کسب تجربه این شرکت توانست اشکالات را برطرف کرده و به دستگاهی قابل قبول دست یابد.

در زیر به ذکر معایب و محاسن پکیج دیواری ایران رادیاتور می پردازیم:

محاسن:

1-            سیستم هیدرولیک در اکثر پکیج های دیواری ایران رادیاتور از جنس برنج می باشدکه این به افزایش عمر مفید دستگاه کمک شایانی می کند

2-            قیمت کمتر دستگاه در مقابل کیفیت و امکانات دستگاه باعث شده دستگاهی به صرفه تر به بازار عرضه کند

3-            برد دستگاه های ایران رادیاتور مربوط به شرکت معتبر BRAHMA بوده که موجب کارکرد بی نقص این دستگاه می گردد.

4-            پکیج دیواری ایران رادیاتور دارای عیب یاب بسیار کاملی می باشد که مشتری به راحتی می تواند ایراد دستگاه را خود تشخیص دهد.

5-            تولید پکیج دیواری با سایز 36 برای واحدهای تا متراژ 300 متر مربع.

معایب:

1-            با توجه به نوپا بودن شرکت ایران رادیاتور در ضمینه تولید پکیج دیواری ، طبیعی هست که میزان نیروی خدمات دهی آن نیز کمتر باشد و شاید برای خدمات دهی شرکت مجبور باشید یکی دو روزی منتظر بمانید

2-            تولیدات ابتدایی پکیج های دیواری ایران رادیاتور فن مرغوبی نداشت و به مرور زمان به صدا می افتاد ولی در سری های جدید این مشکل بر طرف شده است اما هنوز هم کیفیت فن پکیج دیواری بوتان به نسبت ایران رادیاتور بالاتر می باشد.

3-            عدم تنوع در مدل های تولیدی پکیج دیواری ایران رادیاتور

فروشگاه اینترنتی دمانما در حال حاضر نماینده فروش هر دو برند بوتان و ایران رادیاتور می باشد ، ما سعی کردیم تا حد امکان شما را در این نوشتار برای انتخاب میان برند ایران رادیاتور و بوتان راهنمایی نماییم اما در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری دارید می توانید با ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما اطلاعات بیشتری را در اختیار شما بگذارند.



:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 مهر 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : afruz


شوفاژخانه محلی است که در آن آب گرم می‌شود و به رادیاتورها می‌آید ودر داخل شوفاژ جریان پیدا می‌کند ورادیاتور را گرم می‌کند البته وقتی که پیچ روشن و خاموش کردن رابازکنیم این اتفاق رخ می‌دهد .

 

این توضیح مختصری دربارهٔ شوفاژ بود. در شوفاژ خانه دیگ(بویلر) بزرگی وجود دارد که برروی آن آمپری وجود دارد که درجه حرارت را نشان می‌دهد و یک دکمه‌ای وجود که درجه حرارت را تنظیم می کند. در دیگ شوفاژ خانه گرمایی ایجادمی شود که وقتی آب تانکر وارد این دیگ می‌شود آب را گرم کرده و به درجهٔ مشخص شده می رساند .

 

گرمای این موتور از مشعل گرفته می‌شود و شمعک این مشعل همیشه روشن است .

 

این آبهایی که گرم شده به وسیله موتور پمپ بالامی‌رود و به هرطبقه می‌رسد .این موتور پمپ‌ها دکمه مشخصی دارد که آبرا با چه سرعت و تا کجا بالا ببرد . هر طبقه لوله‌های مشخصی برای رفت وبرگشت آب دارد و سر هر لوله شیرفلکه برای بازو بسته کردن وجود دارد که می‌توان با آن این لوله‌ها را بست و را ه ورود آب به شوفاژ را گرفت . وقتی که آب داخل تانکر تمام شود از لوله‌های آب این آب دوباره برگردانده می‌شود ونیز یک کنتور هم وجود دارد که برق موتور را تامین می‌کند



:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 مهر 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : afruz


تهویه مطبوع یا هوارسانی دلپذیر یا هوایش دلپذیر شاخه‌ای از مهندسی مکانیک است. وظیفه آن تأمین شرایطی است که موجب رفاه انسان شود و برای نگهداری محصول یا فرایند خاصی مورد نیاز باشد. برای انجام چنین عملی دستگاهی با ظرفیت مناسب بایستی نصب و در طی سال کنترل گردد. ظرفیت دستگاه با حداکثر بار لحظه‌ای واقعی تعیین می‌گردد و نوع کنترل نیز با توجه به شرایطی که باید در طی مدت اعمال پیک بار و بار جزئی تأمین شود، مشخص می‌شود.

نگاره یک چرخه خنک سازی ۱- مبدل حرارتی ۲-شیر انبساط گرمایی ۳-اواپراتور ۴-کمپرسور

 

تخمین بار ممکن است گاهی به روش دقیق و گاهی نیز با روشهای سرانگشتی انجام گیرد. دقت در تخمین بار یکی از عوامل بهینه‌سازی مصرف انرژی است. تهویه مطبوع معمولاً شامل: سرمایش، گرمایش، رطوبت زنی و رطوبت زدائی وتصفیه هوا می‌باشد.

 

محتویات

 

    ۱ انواع سیستم‌های تهویه مطبوع

        ۱.۱ سیستم‌های هوا–آب

        ۱.۲ سیستم تهویه مطبوع تمام آب

        ۱.۳ سیستم تهویه مطبوع تمام هوا

        ۱.۴ سیستم هوا شوی

        ۱.۵ سیستم هواساز

    ۲ اجزا سیستم تهویه مطبوع

        ۲.۱ منابع حرارت

        ۲.۲ منابع برودت

        ۲.۳ مخزن انبساط

        ۲.۴ پمپ‌ها

        ۲.۵ دستگاه‌های رطوبت گیر

        ۲.۶ کویل‌ها

        ۲.۷ فن و هواکش‌ها

    ۳ منابع

    ۴ جستارهای وابسته

 

انواع سیستم‌های تهویه مطبوع

 

تهویه مطبوع به سیستمی گفته می‌شود که بتواند سه فاکتور، رطوبت ،دما و سرعت جریان هوا را کنترل کند. به صورت کلی تمام سیستم‌های تهویه مطبوع بر یک سیال استوارند که گرما و سرما را به محل مورد نظر منتقل می‌کنند. بر اساس نوع سیال می‌توان سیستمهای تهویه مطبوع را به سه دسته ۱- سیستم تهویه مطبوع تمام هوا ۲-سیستم‌های آب و هوا – آب ۳-سیستم تهویه مطبوع تمام آب تقسیم کرد.

سیستم‌های هوا–آب

 

این سیستمها مزیت‌ها و معایب هر دو سیستم قبل را خواهند داشت و معمولاً در این سیستمها گرمایش بوسیله آب و سرمایش بوسیله هوا صورت می‌گیرد. لازم است ذکر شود که گرمایش با آب معمولاً به دو صورت امکان‌پذیر است. گرمایش با آب گرم که با دمای ۷۰تا ۹۰درجه کار می‌کند و گرمایش با آب داغ که در این سیستم با تحت فشار قرار دادن کل سیستم، دمای آب را تا حدود۱۸۰درجه یا بالاتر افزایش می‌دهند. گرمایش با آب داغ معمولاً در ساختمانهای عظیم یا جاهایی که در اثر افزایش مسیر لوله کشی در آب افت حرارت ایجاد می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم تهویه مطبوع تمام آب

 

این سیستم‌ها نمی‌توانند میزان رطوبت هوا را تغییر دهند اما به لحاظ حجم کم تأسیسات و همچنین هزینه کم راه‌اندازی و نگهداری بر سایر سیستمها مزیت دارد.

 

در این سیستم سیال ناقل حرارت و برودت آب می‌باشد. آب در موتور خانه در دستگاه‌های حرارتی مانند دیگ بخار یا دیگ آبگرم، گرم می‌شوند و برای گرمایش ساختمان در فصول سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای فصول گرم مثل تابستان در موتورخانه از چیلر یا آبسرد کن برای تهیه آب سرد استفاده می‌شود و برای سرمایش ساختمان از این آب سرد استفاده می‌گردد. آبگرم و آبسرد تهیه شده به داخل کویل‌های مبدل حرارتی اتاق‌ها (مثل فن کویل) ارسال می‌شود. بادبزن یا فن متعلق به این دستگاه هوا را از روی کویل عبور داده و باعث گرمایش یا سرمایش اتاق‌های داخلی ساختمان می‌گردد.

سیستم تهویه مطبوع تمام هوا

 

تنها سیستمی که می‌تواند یک سیستم تهویه مطبوع کامل را فراهم کند. مهمترین ایراد این سیستم‌ها حجم زیاد تجهیزات و کانالهای انتقال هوا می‌باشد.

 

در این سیستم نیز در موتور خانه دستگاه‌های تهیه آبسرد (چیلر) و آبگرم (دیگ آبگرم) با تجهیزات مربوطه فعالیت می‌کنند و برای تهیه و ارسال هوای گرم یا سرد از دستگاه‌هایی بنام هواساز مرکزی (a.h.u) استفاده می‌شود. دستگاه هواساز دور از موتورخانه و در محلی نزدیکتر به فضای تهویه شونده در اتاقکی نصب می‌شود. سیال ناقل حرارت و برودت به داخل کویل دستگاه هواساز پمپ می‌شود و هوایی که توسط فن با سرعت از روی این کویل عبور می‌کند سرد یا گرم شده و بوسیله کانال‌های هوای سقفی بداخل فضاهای تهویه شونده توزیع می‌شود. توضیح اینکه هوای عبوری از روی کویل تصفیه فیزیکی شده و رطوبت زنی یا رطوبت گیری می‌شود و بعد به داخل فضاها ارسال می‌شود.

سیستم هوا شوی

نحوه عملکرد دستگاه ایرواشر بدین صورت است که آب شهری توسط یک پمپ به سیستم لوله کشی و توزیع آب دستگاه ایرواشر منتقل می‌کنند و سپس توسط نازلهای تعبیه شده در ایرواشر سیستم آب با فشار بالا و بصورت پودر بر روی تشتک انتهایی دستگاه پاشیده می‌شود. این عمل به افزایش انتقال حرارت بین آب و هوا کمک کرده و باعث می‌شود به کمک فن سانتریفوژی که در جلوی ایرواشر قرار دارد هوای خنک و مرطوب به وسیله ایرواشر ایجاد شود.



:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 مهر 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : afruz



کولر گازی، کولری است که با تبدیل گاز به مایع و سپس مایع به گاز تولید سرما می‌کند (گرما را می‌گیرد). کولر گازی را ویلیس کریر در سال ۱۹۰۲ میلادی اختراع کرد.

 

محتویات

 

    ۱ انواع کولرهای گازی

        ۱.۱ کولرهای دوتکه

        ۱.۲ کولر گازی پرتابل

        ۱.۳ کولر گازی پنجره‌ای

    ۲ چگونگی سرماسازی

    ۳ مقایسه با کولر آبی

    ۴ جستارهای وابسته

    ۵ منابع

 

انواع کولرهای گازی

 

کولرهای گازی معمولاً در چند مدل ساخته می‌شوند:

 

    کولرهای یک تکه یا پنجره‌ای

    کولرهای دو تکه (اسپلیت)

    کولرهای پرتابل (قابل حمل)

    کولرهای ایستاده

    کولرهای سقفی یا کاستی

    کولرهای داکتی یا کانالی

    کولرهای چند شعبه یا مولتی

 

کولرهای دوتکه

Air cond ext block.jpg

 

کولرهای دوتکه یا اسپلیت‌ها از دو واحد مجزا ساخته می‌شوند، یونیت خارجی شامل کمپرسور و کندانسور است که در خارج از ساختمان نصب می‌گردد و یونیت داخلی که واحد تبخیر (اواپراتور) در آن جای دارد در داخل ساختمان جای می‌گیرد.یونیت خارجی و یونیت یا پنل داخلی توسط دولولهء مسی یا آلومینیومی به همدیگر مرتبط هستند.لولهء باریکتر گاز سرد را از یونیت بالا به یونیت داخلی منتقل میکند و لوله ضخیمتر کار خروج وانتقال گاز گرم را به یونیت و کمپرسور بالا به عهده دارد. این کولرها معمولاً دارای دستگاه کنترل از راه دور هستند.[۱] این نوع کولرها شامل دو مدل معمولی و اینورتر می‌شوند که در مدل اینورتر تا حداکثر شصت درصد (البته در شرایط ایده‌آل) از مصرف انرژی را نسبت به مدل معمولی کاهش می‌دهد.

کولر گازی پرتابل

 

کولر گازی پرتابل یا قابل حمل، در ظرفیت‌های پایین ساخته می‌شود و دارای حالت گرمایش نیز هست. این مدل کولر گازی دارای ریموت کنترل است و به دلیل شکل آن، برای فضاهای کوچک اجاره‌ای یا استفاده موقت استفاده می‌شود. تمام بخش‌های مختلف کولر گازی از جمله کندانسور، اواپراتور و... در یک مجموعه جا گرفته‌اند و در حالت سرمایش، گرمای موتور از طریق لوله خرطومی پشت دستگاه به بیرون انتقال پیدا می‌کند. در نتیجه، این لوله خرطومی باید به پنجره یا منفذی که هوا را به بیرون انتقال می‌دهد وصل گردد. در غیر این صورت، گرمای خارج شده از هوا دوباره از طریق همین لوله خرطومی به فضا برمی گردد و کار تهویه و سرمایش به درستی انجام نمی‌شود. اما در حالت گرمایش، نیازی به این کار نیست. گرمایش در این نوع کولر گازی از طریق هیتر انجام می‌شود که زیاد مقرون به صرفه نیست. اما امکان استفاده از این حالت در کولر گازی پرتابل در نظر گرفته شده است.

کولر گازی پنجره‌ای

 

این کولر گازی‌ها به دلیل نداشتن ریموت کنترل و نداشتن حالت گرمایش، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. کولر گازی پنجره‌ای دارای ایراداتی است. از معایب این نوع کولر گازی، نداشتن ریموت کنترل و مصرف بالای برق و ایجاد سر و صدای زیاد است.

چگونگی سرماسازی

 

داخل یونیت خارجی دستگاه یک کمپرسور گاز و یک کندانسور و یک فن خنک کننده کندانسور می باشد که عملکرد آن همانند یخچال و فریزر می باشد. بدین صورت که کمپرسور گاز را کمپرس کرده و راهی کندانسور و سپس از طریق لوله های رابط به یونیت داخلی می رساند که داخل لوله های مویین این گاز متراکم می شود و باعث می شود گاز از حالت فشرده خارج شود و در کوئل(اواپراتور) گردش نماید. گازی که در کوئل میچرخد، در حال جوشیدن است که گرمای مورد نیاز خود برای جوشش را از مولکولهای هوای گرمی که به فین های کوئل برخورد می‌کند بدست می‌آورد، بنابراین مولکولهای هوا سرد شده و سبب کاهش دمای محیط می‌شود، سیکل حرکت هوای محیط که به صورت بسته انجام می‌شود به عهده فن (blower) می‌باشد.

مقایسه با کولر آبی

 

کولر گازی در صنعت تهویه و تبرید از جایگاه خاصی برخوردار است. زیرا:

 

    به سرعت از گرمای محیط می‌کاهد و در واقع تهویه مطبوع را حاصل می‌کند، زیرا هم رطوبت، هم دما را کاهش می‌دهد و هم با داشتن فیلتر ذرات معلق در هوا را با فیلتر خود از هوای اتاق جدا می‌کند.

    برخلاف کولرهای آبی، رطوبت را افزایش نمی‌دهد. یعنی تهویه مطبوع را حاصل نمی‌کند. کولر گازی از این جهت برای محیط‌های شرجی بسیار مناسب است.

    مصرف انرژی کولر گازی بیشتر از کولر آبی است.

    کولر گازی در واقع یک موتور گرمایی هست که گرما را از محیط سرد به محیط گرمتر یا بیرون انتقال می‌دهد؛ ولی کولر ابی یا کولر تبخیری گرمای محیط را به آب که مجبور به تبخیر می‌شود در کابین کولر انتقال می‌دهد.

    در محیطی که کولر گازی نصب می‌شود مکان باید ایزوله باشد با محیط بیرون؛ ولی در کولر ابی محیط ایزوله معنا ندارد چون کولر ابی باید در محیط بیرون نصب باشد.

    چرخه انتقال گرما در کولر گازی می‌تواند معکوس شود و از آن می‌توان بعنوان بخاری نیز استفاده کرد؛ ولی در کولر ابی این امکان وجود ندارد



:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 مهر 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : afruz


انواع ماشین‌لباس‌شویی

 

رایج‌ترین گونه‌های ماشین لباس‌شویی خانگی عبارتند از ۱- ماشین‌های لباس‌شویی سطلی که تنها دارای یک مخزن برای شستشوی لباس‌ها هستند ۲- ماشین‌های لباس‌شویی دوقلو (نیمه‌اتوماتیک دومخزنه) که دارای دو مخزن، یکی برای شستشو و دیگری برای آب‌گیری و خشک‌کردن، هستند. ۳- ماشین‌لباس‌شویی تمام اتوماتیک که درب مخزن آن‌ها ممکن است در جلو یا بالای ماشین باشد و پس از قرار دادن لباس و تعیین برنامه، کلیهٔ مراحل آب‌گیری، شستشو، آب‌کشی و خشک‌کردن به صورت خودکار مطابق برنامه انجام می‌شود.[۳]

ساختار داخلی

 

موتور ماشین‌های سطلی ممکن است از نوع قطب‌چاکدار یا خازنی باشد که از موتور قطب‌چاکدار تنها در حالتی استفاده می‌شود که موتور به صورت مستقیم (بدون تسمه) به دیگ وصل است و جهت چرخش آن قابل تغییر نیست (چپ‌گرد و راست‌گرد ندارد).[۴] برخی از ماشین‌های لباس‌شویی سطلی دارای المنتی برای گرم‌کردن آب نیز هستند، اما ماشین‌های لباس‌شویی دوقلو به علت اینکه معمولاً دارای دیگ پلاستیکی‌اند در آن‌ها از المنت گرم‌کن استفاده نمی‌شود. عمل خشک‌کردن در ماشین‌های دوقلو معمولاً به وسیلهٔ نیروی گریز از مرکز انجام می‌شود و دارای یک موتور جدا برای مخزن خشک‌کن هستند. موتورهای ماشین دوقلو هر دو از نوع موتورهای القایی آسنکرون تکفاز هستند و در برخی از آن‌ها یک موتور القایی قطب‌چاکدار برای پمپ الکتریکی استفاده می‌شود. موتور شستشوی ماشین‌های دوقلو با تسمه به دیگ وصل می‌شود و می‌تواند لباس‌ها را در دو جهت بچرخاند که به تمیزتر شدن آن‌ها کمک می‌کند، اما موتور خشک‌کن به صورت مستقیم به مخزن خشک‌کن اتصال می‌یابد و به همین علت سرعت این قسمت بسیار بالاست و برای جلوگیری از خطرهای احتمالی یک ترمز مکانیکی که با میکروسوییچ فعال می‌شود در آن‌ها تعبیه شده است که با بازشدن در مخزن، موتور را خاموش و ترمز مکانیکی را فعال می‌کند.[۵] در ماشین‌های دوقولو با استفاده از دو تایمر برنامهٔ تغییرجهت ماشین را تعیین می‌کنند، به این صورت که اگر تایمر ۱ فعال باشد، ماشین مدت‌زمان چرخش ماشین در هر جهت بیشتر خواهد بود (مثلاً ۳۰ ثانیه چپ، ۴ ثانیه توقف، ۳۰ ثانیه راست، ۴ ثانیه توقف) اما اگر تایمر ۲ فعال باشد مدت زمان چرخش ماشین در هر جهت کمتر می‌شود (مثلاًُ ۵ ثانیه چپ، ۷ ثانیه توقف، ۵ ثانیه راست، ۷ ثانیه توقف).[۶] دور آرام ماشین برای لباس‌های ظریف در نظر گرفته شده است.[۷]

موتور

 

موتور ماشین‌های لباسشویی رایج عموماً آسنکرون، موتور دی‌سی یا اونیورسال است. موتورهای آسنکرون ممکن است دو سرعته و دارای دو سیم‌پیچ اصلی و فرعی باشند و برای راه‌اندازی نیاز به خازن راه‌انداز داشته باشند. در برخی از انواع ممکن است از موتورهای دی‌سی بدون زغال (روتور با آهن‌ربای دائمی) استفاده شود. در صورت استفاده از موتورهای اونیورسال امکان کنترل سرعت با استفاده از کنترل ولتاژ وجود خواهد داشت.[۸] به علت وجود همین مزیت (امکان کنترل دور آسان با کمک بردهای الکترونیکی)، در ماشین‌های لباس‌شویی اتوماتیک جدید از موتورهای یونیورسال بیشتر از موتورهای القایی استفاده می‌شود. این موتورها دارای سرعت‌های بالا در حدود ۴۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ دور در دقیقه هستند. مهمترین عیب موتورهای اونیورسال از ناحیهٔ زغال آنهاست که به علت کوتاه‌شدن یا جمع‌شدن گرد و غبار بین زغال و کلکتور گیر مکانیکی رخ می‌دهد یا جرقه ایجاد می‌شود.[۹]

 

برای اندازه‌گیری سرعت، در انتهای آرمیچر موتورهای یونیورسال و گاهی در انتهای شفت موتورهای القایی یک تاکوژنراتور استفاده می‌شود. تاکوژنراتور به یک برد الکترونیکی متصل است که وظیفهٔ کنترل دور موتور را بر عهده دارد.[۱۰]

 

برای محافظت موتور در برابر اضافه‌بار از یک رلهٔ اورلود استفاده می‌کنند. برای در نظر گرفتن گرمای استاتور رله را به صورت سری روی سیم‌پیچ استاتور نصب می‌کنند.[۱۱] در سعضی از موتور های شرکت ال جی از موتور بدون تسمه اسثفاده شده است که خیلی بهتر از موتور های یونیورسال ابت وبر خلاف موتور های قدیمی از ذغال جاروسک و جارونگه دار استفاده نشده است و صدای خیلی کمی دارد

موتور پمپ

 

در ماشین‌هایی که دارای پمپ تخلیهٔ آب هستند، الکتروموتور پمپ می‌تواند از نوع موتور قطب چاکدار یا القایی با روتورِ آهن‌ربای دائم باشد.[۱۲]

 

جهت چرخش پمپ‌های قطب‌چاکدار ثابت است و به مکان و نحوهٔ قرارگرفتن حلقه‌های اتصال‌کوتاهشان بستگی دارد. باید توجه داشت که به علت وجود میدان نامتعادل مغناطیسی، این نوع موتورها گرمای بیشتری تولید می‌کنند و ممکن است نیاز به استفاده از یک رلهٔ اضافه‌بار برای حفاظت استاتور وجود داشته باشد.[۱۳]

 

موتور پمپ‌های القایی با روتور آهن‌ربای دائم می‌توانند در دو جهت گردش کنند. از این خاصیت برای زمان‌هایی که موتور بر اثر وجود مانع گیر کند می‌توان استفاده کرد.[۱۴]

هیدوراستات

 

هیدرواستات‌ها سطح آب داخل ماشین را واپایی می‌کند و قابل تنظیم هستند. برخی از هیدورستات‌ها برپایهٔ فشار هوای داخل دیگ سطح آب را کنترل می‌کنند.[۱۵] هیدورستات به یک شیر برقی که ورود آب را کنترل می‌کند فرمان قطع و وصل می‌دهد.[۱۶]

خشک‌کن

 

در ماشین‌های تمام‌اتوماتیک در پایان مرحلهٔ آب‌کشی، از تهویهٔ هوا و یا یک سامانهٔ کندانسوردار برای خشک‌کردن لباس‌ها استفاده می‌شود.[۱۷] در پایان آبگیری آبکش به صورت چپ و راست حرکت می‌کند و هوای گرم از بین آن‌ها گذرانده می‌شود.[۱۸] تهویهٔ هوا با استفاده از فن و هیتر انجام می‌شود و برای بیرون‌راندن هوای مرطوب نیاز به یک لولهٔ تخلیهٔ هوای جداگانه خواهد بود.[۱۹] در مدل‌های کندانسوردار هوای مرطوب در داخل کندانسور سرد و رطوبت آن به مایع تبدیل و گرفته می‌شود.[۲۰] ساختمان یک کندانسور ساده می‌تواند از یک سطح یا دیوارهٔ آب‌پاش تشکیل‌شده باشد.[۲۱]

 

خشک‌کن خودش ممکن است دارای تایمر ثابت یا اتوماتیک باشید، در خشک‌کن‌های اتوماتیک میزان خشکی لباس‌ها توسط حسگرها اندازه‌گیری می‌شود و در زمان مناسب دستگاه خاموش می‌گردد.[۲۲]

 

برای چروک‌نشدن لباس‌ها، پیش از پایان مراحل، برای مدتی خشک‌کردن بدون حرارت انجام می‌شود. خشک‌کن‌های اتوماتیک با کنترل خودکار فرایند خشک‌کردن مانع مچاله‌شدن و درهم‌ریختگی لباس‌ها می‌شوند.[۲۳]

نگهداری

 

برای محافظت از ماشین رخت‌شویی و عمر بیشتر آن باید ماهی یکی دو بار روی قسمت‌هایی که احتمال زنگ زدگی می‌رود کمی وازلین بمالید برای پاک کردن داخل ماشین رختشویی در ماشین حدود ۱ لیتر (به حسب نوع ماشین و حجم آن) سرکه ریخته و ماشین را روشن کنید تا تمام مراحل شستشو را انجام دهد. سرکه موجب تمیز شدن لوله‌ها و داخل رخت‌شویی می‌شود.

فناوری چرخش دوگانه

 

در برخی ماشین‌های رخت‌شویی پروانه‌های جداگانه‌ای نصب شده که باعث ایجاد جریان تند آب در جهات گوناگون می‌شوند و این تأثیر شستشو را دو برابر می‌کند. به این نوع کارکرد، فناوری چرخش دوگانه گفته می‌شود. در این فناوری چرخش پروانه‌های درونی و بیرونی با سرعت‌های متفاوت باعث ایجاد جریانی گرداب‌مانند می‌شود که این جریان نیرومند تمیزی جامه‌ها را افزایش می‌دهد.[۲۴]

ماشین لباسشویی هوشمند

 

ماشین لباسشویی های هوشمند قابلیت شستشوی هوشمند و کنترل از راه دور را از طریق وای فای را دارند. با این امکان جدید به راحتی می‌توان از خارج از منزل و با تلفن همراه، دستور آغاز شستشو را داد و بر تمام مراحل شستشو نظارت کرد.

 

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب در ماشین لباسشویی های هوشمند، برنامه شستشوی هوشمند یا Auto Optimal Wash است. با فعال شدن برنامه «بهترین شستشوی اتوماتیک»، ابتدا چهار حسگر، اطلاعات مربوط به البسه موجود در ماشین، شامل اندازه، میزان چرک و آلودگی، مقدار آب و مواد پاک‌ کننده لازم را ارزیابی می‌کند. سپس بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده، مناسب‌ترین برنامه شستشو شامل دما، میزان آب، زمان، تعداد آبکشی و سرعت گردش به طور خودکار تعیین می‌شود. همچنین مخزن شوینده Auto Dispenser ، به طور خودکار و به مقدار لازم، مواد پاک‌کننده و نرم‌کننده را در فرایند شستشو وارد می‌سازد و دیگر نیازی به پر کردن مخزن مواد شوینده برای هر بار شستشو نیست.

 

صفحه تمام لمسی و رنگی و برنامه‌های کاربردی مختلفی که روی آن نصب شده از جذابیت های ماشین لباسشوی هوشمند است. ضمن این که فناوری Eco bubble به حل مواد پاک کننده و ایجاد کف غلیظی که با سرعت بیشتر در پارچه نفوذ کند، کمک کرده و به خاطر نیاز کم‌تر به آب گرم، انرژی کمتری را در هر شستشو مصرف می‌کند.



:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 مهر 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : afruz



چیلر (به انگلیسی: Chiller) دستگاهی است که حرارت را از مایع (معمولاً آب) بر اساس سیکل تبرید تراکم بخار و یا جذبی می‌زداید. این مایع می‌تواند برای خنک کاری هوا و یا دستگاه‌هااستفاده شود که معمولاً به صورت سیکل و درون یک مبدل حرارتی جریان دارد. به عنوان یک محصول جانبی مهم، حرارتی که از مایع جذب شده یا باید به محیط خارج دفع شود یا برای کارایی‌های بالاتر برای مقاصد گرمایی استفاده شود. نگرانی‌هایی در مورد طراحی و انتخاب چیلرها وجود دارد. این نگرانی‌ها شامل، کارایی، بازده، تعمیر و نگهداری، آسیب‌پذیری‌های محیطی است.

 

در چیلرهای تراکمی گاز ابتدا توسط کمپرسور، متراکم می‌گردد. این گاز سپس به کندانسور وارد شده توسط آب یا هوای محیط، خنک شده و به مایع تبدیل می‌گردد این مایع با عبور از شیر انبساط یا لوله موئین وارد خنک‌کننده (اواپراتور) می‌شود که در فشار کمتری قرار دارداین کاهش فشار باعث تبخیر مایع گردیده و در نتیجه مایع سردکننده با گرفتن حرارت نهان تبخیر خود از محیط خنک‌کننده، باعث ایجاد برودت در موادی که با قسمت خنک‌کننده در ارتباطند می‌گردد. سپس گاز ناشی از تبخیر، به کمپرسور منتقل می‌شود.

 

با عبور بخار با سرعت در یک مسیر هوای کندانسور مکیده می‌شود. خلاء در کندانسور به علت تبدیل بخار به اب و اختلاف حجم بین بخار و اب ایجاد می‌گردد

انواع چیلر تراکمی

 

    چیلر تراکمی رفت و برگشتی

    چیلر تراکمی اسکرو

    چیلرهای تراکمی اسکرال Scroll

    سانتریفیوژ

 

کنترل کننده‌های فشار در چیلر تراکمی

 

کنترل فشار بالا و پایین

 

این وسیله جهت کنترل کردن فشار دستگاه می‌باشد، دو لوله موئین در این کنترل وجود دارد که لوله LP را به قسمت مکش کمپرسور متصل کرده و لوله HP را به قسمت فشار بالا.

 

در سیستم چیلر کمپرسور باید با فشار مکش و دهش معینی کار کند. هرگاه از این فشار کمتر یا بیشتر شود این کنترل عمل کرده و دستگاه را خاموش می‌کند. کنترل فشار بالا و پایین قابل تنظیم می‌باشد.

 

در چیلر تراکمی با کندانسور آبی معمولاً فشار پایین را روی ۳۰ psi و فشار بالا را روی psi ۲۲۰ و با کندانسور هوایی فشار پایین را روی ۴۰ و فشار بالا را روی ۲۵۰ psi می‌توان تنظیم کرد.

 

اگر کمپرسور بر اثر فشار بالا قطع شود باید از سیستم رفع عیب شده و کلید ریست را فشار دهیم ولی اگر بر اثر فشار پایین قطع شود دوباره بر اثر افزایش گاز دستگاه روشن می‌شود.

 

کنترل فشار روغن

 

این وسیله جهت کنترل کردن مداوم فشار روغن کمپرسور می‌باشد. اگر در کمپرسور فشار روغن نباشد باعث صدمه دیدن آن می‌شود. کنترل روغن دارای دو لوله موئین می‌باشد که یکی از آنها به قسمت ساکشن (مکش) کمپرسور و دیگری به قسمت فشار روغن کمپرسور متصل می‌شود. بین فشار مکش کمپرسور و فشار روغن باید حداقل ۱۰ psi فشار باشد در غیر این صورت کنترل روغن فرمان قطع می‌دهد. هنگامی که کنترل روغن احساس کند که فشار زیر ۱۰ psi است یک هیتر درداخل کنترل روغن شروع به گرم شدن می‌شود و پس از تقریباً ۹۰ ثانیه حرارت هیتر باعث قطع شدن جریان شده و کمپرسور خاموش می‌شود.

ساختمان چیلر تراکمی

 

    الکتروموتور: میل لنگ کمپرسور را به حرکت درمی‌آورد حرکت دورانی میل لنگ باعث حرکت رفت وبرگشت پیستون در داخل سیلندر می‌گردد در نتیجه گاز مبرد در کمپرسور متراکم می‌شود.

    کوپلینگ: جفت کننده محور الکترو موتور با محور میل لنگ کمپرسور است.

    کمپرسور: گاز خروجی از اواپراتور را متراکم کرده وارد کندانسور می‌کند.

    لوله رانش: گاز خروجی از کمپرسور را به کندانسور هدایت می‌کند.

    کندانسور: کندانسور این چیلر از نوع پوسته و لوله است در داخل پوسته گازمبرد و در داخل لوله‌ها آب خنک جریان دارد. گاز داغ و متراکم توسط لوله وارد پوسته کندانسور می‌شود. به علت تماس با لوله‌های مسی حاوی آب خنک، خنک شده به مایع تبدیل می‌شود و از پایین از طریق لوله خارج می‌شود. آب جریانی از طریق لوله وارد کندانسور شده واز طریق لوله خارج می‌شود. آب خروجی از کندانسور به برج خنک کن هدایت می‌شود تا پس از خنک شدن دوباره به کندانسور برگردد.

    لوله خروج مایع مبرد از کندانسور

    شیر سرویس کندانسور: برای بستن لوله خروج مبرد از کندانسور در مواقع سرویس و تعمیرات و توقف طولانی دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    شیر تغذیه ماده مبرد: برای شارژ سیستم استفاده می‌شود.

    فیلتر درایر یا صافی رطوبت گیر: وجود مواد جامد و رطوبت در دستگاه تبرید موجب بروز اشکالاتی می‌گردد که برای جلوگیری آن از وسیله‌ای به نام فیلتر برای گرفتن مواد جامد و درایر برای گرفتن رطوبت موجود در سیستم استفاده می‌شود.

    شیر برقی: که در صورت وصل بودن جریان الکتریکی مسیر عبور مایع مبرد را باز نگه می‌دارد این شیر برقی از ترموستات فرمان می‌گیرد.

    شیشه رویت یا سایت گلاس: میزان تغذیه ماده مبرد در سیستم و همچنین وجود رطوبت بیش از حد را در سیستم مشخص می‌نماید.

    اواپراتور: ماده مبرد پس از عبور از شیر انبساط وارد اواپراتور چیلر می‌شود ودر داخل لوله‌های مسی تبخیر شده و به صورت بخار از اواپراتور خارج می‌شود. تبخیر در اواپراتورباعث سرد شدن آب جریانی در پوسته می‌گردد. آب سرد شده از محل بطرف هواساز و فن کویلها جریان می‌یابد و در برگشت از هواسازیا فن کویلها از محل وارد اوپراتور چیلر می‌شود.

    شیر انبساط ترموستاتیک: که از دمای گاز خروجی از اواپراتور تأثیر گرفته مقدار ماده مبرد ورودی به اواپراتور را تنظیم می‌نماید.

    لوله مکش: که گاز خروجی از اواپراتور از طریق لوله وارد قسمت مکش کمپرسور می‌گردد.

    تابلو وسایل اندازه‌گیری و کنترل فشار: که مانومترهای فشار زیاد و فشارکم کنترل فشار کم و زیاد و منترل فشار روغن روی آن نصب شده‌اند.[۱]

 

اصول کار چیلر تراکمی

 

اصول کار چیلر تراکمی بدین شکل می‌باشد که سیال مبرد وارد لوله‌ها یا به اصطلاح تبخیر کننده که در داخل اتاق یا محلی که می‌خواهیم سرد کنیم می‌شود گرما از هوای اتاق به سیال مبرد داده می‌شود و سیال در نتیجه گرفتن گرما تبخیر می‌شود و در عوض درجه حرارت اتاق پایین می‌آید و دارای شرایط زیر باشد:

 

    دمای آب رفت برج خنک کن بایستی ۲۸ درجه سانتیگراد باشد.

    دمای آب برگشت برج خنک کن بایستی ۵ درجه سانتیگراد با رفت اختلاف داشته باشد.

    فشار گاز فریون در مکش چیلر تراکمی بایستی ۴۵ تا ۷۵ پیاسآی ورانش ۲۰۰ تا ۲۶۰ پیاسآی باشد با کندانسور آبی.

    هنگامی که می‌خواهیم گاز تزریق کنیم بایستی شیر سرویس آن را ببندیم.

    در حالت کارکرد چیلر تمامی شیرهای آن بایستی باز باشد. مکش - رانش - مایع.

    برای روشن کردن چیلر ابتدا فن برج سپس پمپ فن کوئل و بعد از آن پمپ برج را روشن می‌کنیم.

    برای وکیوم کردن چیلر بایستی چیلر خاموش باشد.

    برای روغن زدن هم بایستس دستگاه خاموش باشد.

    فشار روغن حداقل PSi 20 بیشتر از درجه فشار مکش باشد.

    سطح شیشه نشان دهنده مایع مبرد باید صاف و بدون حالت کف زدگی باشد.

    روغن داخل کمپرسور حدود ۱/۲ سطح شیشه روغن نما باشد و اگر از ۱/۴ سطح شیشه کمتر باشد روغن لازم را تأمین کنید.

    مقدار اسید برای هر ظرفیت چیلر معادل ۱/۵ کیلوگرم پیشنهاد می‌شود.

    از گیج قرمز برای فشار زیاد و تست ازت استفاده می‌شود.

    از گیج آبی (یا سبز) برای فشار کم و وکیوم کردن دستگاه چیلر استفاده می‌شود.

    در کنار دریا فشار وکیوم بایستس ۱٫۲۹ اینچ جیوه باشد و در تهران ۲۷ اینچ جیوه.

 

چیلر جذبی

در چیلرهای جذبی برخلاف چیلرهای تراکمی از جذب کننده (Absorber) و مولد حرارتی (ژنراتور) بجای کمپرسور استفاده می‌گردد. عمومی‌ترین خنک‌کننده در چیلرهای جذبی سیستم برمید لیتیم (لیتیوم برماید) است. در این سیستم، در قسمت جذب کننده، بخار آب توسط لیتیوم برماید غلیظ جذب شده و در قسمت مولد حرارتی، آب بر اثر حرارت تبدیل به بخار می‌شود. بخار آب در کندانسور که دارای فشار ۱/۰ اتمسفر است به حالت مایع در می‌آیدو سپس در خنک‌کننده که تحت فشار ۰٫۰۱ اتمسفر دوباره به بخار تبدیل می‌گردد و آب برای اینکه تبخیر گردد گرمای نهان خود رااز محیط خنک‌کننده می‌گیرد و باعث ایجاد برودت می‌گردد سپس بخار آب ایجاد شده در خنک‌کننده به جذب کننده منتقل می‌گردد و دوباره این چرخه تکرار می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 مهر 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : afruz

یخچال دستگاهی است که از یک وسیله سردکننده به همراه یک عایق حرارتی و سازوکاری برای انتقال گرما از داخل این محفظه به بیرون تشکیل می‌شود. از یخچال برای خنک نگهداشتن مواد غذایی، داروها و دیگر چیزهای فاسدشدنی استفاده می‌شود. یخچالها از دیرباز تا کنون تغییرات شگرفی را به خود دیده‌اند. از یخچالهای طبیعی گرفته تا یخچالهای دست ساز زیرزمینی و بعدها یخچالهای نفتی و گازی و عموم یخچالهای امروزی که با جریان الکتریسیته کار می‌کنند

 

هر یخچال بصورت پایه دارای: کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و گاز و ترموستات است. هریک از اینها جزو لاینفک وسایل سرماساز هستند که در صورت نبود هریک این فرایند امکانپذیر نمی‌باشد.

 

 

کمپرسور یخچال خانگی از دو بخش الکتریکی و مکانیکی تشکیل گردیده‌است که هر دو قسمت درون پوسته‌ای فولادی قرار دارند.

 

قسمت الکتریکی در اغلب یخچالهای خانگی یک الکتروموتور از نوع آسنکرون می‌باشد که وظیفه به حرکت درآوردن قسمت مکانیکی را به عهده دارد. البته در سال‌های اخیر کمپرسورهای یخچال فریزرها هم تغییرات زیادی داشته‌اند؛ و قسمت الکتریکی ان اینورتری یا موتور خطی شده‌اند.

 

قسمت مکانیکی در کمپرسورهای یخچال خانگی شامل سیلندریست که پیستون آن توسط هستهٔ موتور الکتریکی به حرکت در می‌آید. حرکت رفت و برگشتی پیستون باعث ایجاد حالت مکش و دمیدن می‌شود؛ و البته در کمپرسورهای نوع خطی و نوع کمپرسور روتوری و یا کمپرسور نوع اسکرال، میل لنگ دیگر وجود ندارد. مقدار مشخصی از روغنی که مخصوص این کار ساخته شده داخل پوسته وجود دارد که وظیفه روانکاری و خنک‌کردن قسمت الکتریکی و مکانیکی را بر عهده دارد.

اواپراتور

 

کمپرسور وظیفه فشرده کردن و گردش گاز مبرد فریون را درون کانالهای اواپراتور بر عهده دارد؛ که در نتیجه گردش گاز در کانالها و به خاطر خاصیت گاز مبرد فریون باعث خنک شدن اواپراتور می‌شود. به عبارت صحیح تر کمپرسور یخچال وظیفه فشرده کردن ماده مبرد را دارد، تا در قسمت کندانسور گاز داغ، با از دست دادن گرما تبدیل به مایع شود و در اواپراتور مایع مبرد اجازه انبساط پیدا می‌کند و با تغییر فاز از حالت مایع به گاز، گرما را از داخل یخچال می‌گیرد و در قسمت کندانسور به محیط می‌دهد. در نتیجه با عث خنک شدن یخچال می‌شود. امروزه مبردهای فریون بعلت مشکلات زیست‌محیطی، با مبردهای دیگر مثل R134 و R600 جایگزین شده‌اند.

کندانسور

 

کندانسور (به انگلیسی: Condenser) (چگالنده) قسمتی از سیستم است که وظیفه خنک‌سازی سیال عامل و عمدتاً تبدیل بخار به مایع را بر عهده دارد. در واقع گاز فریون بس از فشرده شدن توسط کمپرسور در کندانسور خنک شده و تبدیل به مایع می‌گردد. در یخچالهای خانگی معمولاً به صورت شبکه‌ای لوله‌ای بر روی دیواره پشت یخچال نصب شده است ودر یخچالهای بزرگ فروشگاهی معمولاً شبیه رادیاتور اتوموبیل است که اغلب از یک فن جهت بهبود فرایند میعان نیز استفاده شده است.

ترموستات

 

ترموستات نیز کار قطع و وصل شدن جریان برق (متعادل نگه داشتن دمای یخچال) را به کمپرسور انجام می‌دهد. به طوری که وقتی دمای یخچال بالا آمد (داخل یخچال گرم شد) با وصل شدن جریان برق کمپرسور شروع به کار می‌کند و داخل یخچال را خنک می‌کند و وقتی دما پایین آمد (داخل یخچال خنک شد) جریان برق را از کمپرسور قطع می‌کند.

گاز یا ماده مبرد

 

در یخچال‌های اولیه از گاز آمونیاک (NH3) به عنوان گاز مبرد استفاده می‌شد، اما به علت عوارض ناگوار آن در برخورد با بدن انسان، ترکیب شدن حالت مرطوب آن با مس و آلمینیوم، و نیز خاصیت انفجاری‌اش، و خطر خفگی ان برای انسان، رفته‌رفته از گاز فریون به جای آن استفاده گشت. در یخچال‌های رایج امروزی معمولاً از فریون ۱۲ با ترکیب CCl2F2 استفاده می‌شود که گازی بی‌بو است و حتی در صورت ترکیب شدن با رطوبت موجب خوردگی فلزات نمی‌شود؛ همچنین فریون قابل اشتعال نیست. از معایب استفاده از فریون در یخچال‌ها می‌توان به حجم زیاد آن‌ها در مقایسه با آمونیاک، و تخریب لایه اوزون و ایجاد اثر گلخانه‌ای اشاره کرد. با توجه به این معایب تلاش‌هایی برای یافتن گازهای جایگزین فریون به عمل آمده که گاز جدیدی به نام 134A و مبرد هیدروکربن R600 حاصل آن است. در کولرهای گازی از فریون ۲۲ استفاده می‌شود که به علت دارا بودن هیدروژن، اثر تخریبی آن در لایهٔ اوزون به مراتب کمتر از فریون‌های ۱۱ و ۱۲ است.[۱] بعد از کار با گازهای R134 و R12 و ... ، مشکلاتی مانند راندمان پایین، قیمت بالا، مقدار زیاد مورد استفاده در مسیر برودتی یخچال و غیره باعث شد گاز ارزان و خطرناک R600 (ایزوبوتان) با راندمان بالا جایگزین گاز قبل بشود؛ و برای کولر گازی‌ها بجای R22، از گاز R410 , R407 استفاده مکنند. مبردهای یخچال و کولر گازی به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند از نظر ترکیب مولکولی. گازهای قدیمی مثل R12,R22,R134 همگی از یک نوع مولکول هستند؛ ولی گازهای جدید مثل R600,R410,R436,R407 همگی از چند نوع گاز تشکیل شده‌اند و موقع شارژ گاز باید بصورت مایع شارژ شوند تا میزان ورودی به یخچال فریزر یا کولر گازی متعادل باشد.

فریزر

روش کار فریزر همانند یخچال است با این تفاوت که ترموستات آن برای دمای پایین‌تری تنظیم می‌شود. همچنین مناسب است که از گاز مبردی استفاده شود که دمای تبخیر آن پایین‌تر باشد (مانند فریون ۱۲). در فریزرهای پرقدرت از بادبزن برای خنک‌کردن کمپرسور و کندانسور استفاده می‌شود.[۱۰] دمای فریزرها از -۱۴ درجه سلسیوس سردتر باید باشد تا به مواد غذایی آسیب نرسد. اکثر فریزرهای خانگی دمای تنظیمی از -۱۴ تا-۲۵ درجه سلسیوس دارند. برای فریزرهای نگهداری بستنی از مبرد R22 که تا دمای -۴۰ درجه سلسیوس سرما تولید می‌کنند استفاده می‌شود.

 






:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 مهر 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : afruz

 


به وسیله پکیج دیواری می توان از مزاحمت موتورخانه و شوفاژ راحت شد. از پکیج می توان برای گرم کردن آب مصرفی خانواده و حتی آبگرم مورد نیاز شوفاژ استفاده نمود.

 

در گذشته هزینه های بسیاری جهت گرمایش تولیدی توسط موتورخانه ها هزینه می شد. علاوه بر هزینه ، سوخت و نگهداری آنها کار سخت و زمان بری بود. مثلا تعمیر پکیج بسیار ساده تر از یک موتورخانه با حجم بزرگ و پیچیده است. همچنین در مصرف هزینه ها بسیار صرفه جویی می شود. پکیج ها فضای کمی اشغال می کنند، مخصوصا پکیج های دیواری. بازدهی بالایی دارند . هر واحد از پکیج جداگانه ای استفاده می کند که این باعث استقلال واحد های مسکونی می شود. مزیت های بیشمار پکیج های دیواری سبب محبوب شدن آنها در ارگان های اجرایی هم شده است. به گونه ای که این روز ها کمتر استفاده از موتورخانه ها مشاهده می شود.

 

پکیج دیواری معمولا داخل آشپزخانه و یا آبدارخانه بر روی دیوار نصب می شود . که جهت ایجاد ایمنی بهتر است از دودکش دو جداره استفاده شود. بدین گونه هوای مورد نیاز دستگاه از محیط بیرونی تامین می گردد و خطری ساکنین را تحدید نخواهد کرد.

 

 

 

از جمله مصارف پکیج گرم کردن خانه  یا ساختمان های تجاری با استفاده از گرمایش از کف، رادیاتور، فن کوئل می باشد. همچنین آب گرم مصرفی واحد ها را نیز مهیا می کند .اگر بخواهید در مصرف انرژی صرفه جویی کنید می توانید از ترکیب پکیج و کویل آب گرم استفاده نمایید. بدین گونه گرمای بهتری با هزینه کمتری خواهید داشت.

 

عملکرد پکیج در حالت تابستانی  چگونه است؟

 

در این حالت هنگامی پکیج شروع به فعالیت می کند که نیاز به آب گرم باشد، این عملیات به صورت اوتوماتیک انجام می شود . هنگامی که شیر آب گرم باز می شود ، سنسور فشار ،مشعل را روشن می کند و بعد از بستن شیر آب گرم پکیج خاموش می شود.این دستور از طریق برد کنترل الکترونیک صادر می شود .مبدل حرارتی ثانویه پوسته- لوله فورا آب گرم را تولید می کند.

 

عملکرد پکیج در حالت زمستانی چگونه است؟

 

وضیفه پکیج آبگرم در فصل زمستان متفاوت است. چون علاوه بر گرم کردن آب مصرفی باید رادیاتور و مدار های گرم کننده را نیز گرم نماید. در این سیستم اولویت با آب گرم مصرفی است. وقتی شیر آب گرم باز می شود. سنسور برقی مدار رادیاتور را تا زمانی که آب گرم مصرفی باز است قطع می نماید. اما این موقت است و با بسته شدن شیر آب گرم مدارآبگرم رادیاتور وصل می گردد. به این گونه همیشه آب گرم به صورت آنی در دسترس است.



:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 مهر 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : afruz


به فرایند افزایش دما، گرمایش می‌گویند. سامانه‌ها و دستگاه‌های گوناگونی وجود دارد مانند بخاری ها، رادیاتورها، آبگرمکن ها، فن کویل ها، پکیج شوفاژ دیواری، موتورخانه و جز اینها که به وسیلهٔ آنها فرایند گرمایش انجام می‌گیرد.

 

انواع مختلفی از سیستم‌های گرمایشی استاندارد وجود دارد. در مناطق با آب‌وهوای سرد برای خانه‌های شخصی و ساختمان‌های عمومی از گرمایش مرکزی (شوفاژ) برای گرم‌کردن استفاده می کنند. اینچنین سیستم‌ها شامل یک دیگ بخار، کوره (مشعل) یا پمپ گرمایی برای گرم‌کردن آب، بخار و یا هوا می باشند که همه اینها در یک مکان مرکزی مانند موتورخانه در یک خانه یا اتاق تاسیسات در ساختمان‌های بزرگ قرار می‌گیرند.

 

یکی دیگر از راه های گرم کردن فضا ، سیستم حرارتی گرمایش از کف است که با انتقال حرارت به صورت تابشی سهم زیادی در فرایند گرمایشی دارد . این سیستم در مقایسه با سایر سیستم های حرارتی نه تنها باعث صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی می شود،بلکه در ایجاد رفاه و آسایش ساکنان نیز بسیار موثر است .



:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 مهر 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : afruz


پکیج چگالشی نسل جدید پکیج‌های گرمایشی می‌باشند. این سیستم گرمایشی که پس از پکیج اتمسفریک و هرمتیک تولید گردید هم اکنون بعنوان بهترین نوع پکیج شناخته شده و دارای بازدهی حرارتی بالاتری می‌باشد. نحوه عملکرد پکیج‌های چگالشی SGP بدین صورت می‌باشد که به دلیل نوع خاص مبدل در این نسل از پکیج‌ها دود حاصل از احتراق قبل از خروج از پکیج آب ورودی را پیش گرم نموده و راندمان را افزایش می‌دهد. این نسل از پکیج هم اکنون توسط کمپانی‌های بزرگ اروپایی در دست تولید می‌باشد.

 

 

خريد فيلم جديد

خريد فيلم 2018

خريد فيلم خارجي

خريد فيلم

خريد سريال

نقاشي ساختمان

نقاش ساختمان

نقاشي خانه

نقاشي منزل

نقاش ساختمان

نقاش خانه

نقاشي ساختمان ارزان

خريد كولرگازي

خريد كولر گازي

كولرگازي

فروش كولرگازي

فروشگاه كولرگازي

لوله بازكني

تخليه چاه

حفر چاه

ترميم چاه

غرب تهران

شمال تهران
نظافت
نظافتچي
اعزام نظافتچي
نظافت منزل
نظافتچي منزل آقا
نظافتچي منزل خانم
شركت نظافتي
نظافت

خدمات نظافتي
آساسنور
تعمير آسانسور
نصب آسانيور
تعميرات آسانسور
تعميركار آسانسور
نصاب آسانسور
سرويس آسانسور
تعميرات پكيج چيلر شوفاژ موتوخرناه كولرگازي سخچال آبگرمكن لباسشويي ماشين

خريد چيلر

فروش چيلر

تعمير پكيج

تعميرات پكيج

نگهداري چيلر

تعمير چيلر

تعميرات چيلر

تعمير آبگرمكن

تعميرات آبگرمكن

سرويس آبگرمكن

تعمير يخچال

تعميرات يخچال

تعميركار يخچال فريزر

نصب كولرگازي

تعمير آبگرمكن

تعميرات آبگرمكن

سرويس آبگرمكن

تعميرات يخچال

تعمير يخچال

تعميركار يخچال

بازسازي ساختمان

بازسازي خانه

بازسازي

بازسازي منزل

بازسازي

بازسازی ساختمانهای قدیمی

بازسازي آپارتمان

خدمات ساختماني

تاج گل ترحيم

تاج گل تسليت

تاج گل ترحيم

گلفروشي

گل فروشي

تاج گل براي عرض تسليت

خريد گل

 

تعمير چيلر تراكمي

تعميرات چيلر

تعميرات چيلر جذبي

تعميرات چيلر تراكمي

تعميركار چيلر

تعميركار چيلر جذبي

تعميركار چيلر تراكمي

نصب چيلر

راه اندازي چيلر

سرويس چيلر

تعمير پكيج

تعميرات پكيج

تعميركار پكيج

سرويس پكيج

تعمير موتورخانه

نگهداري موتورخانه

سرويس موتورخانه

تعميركار موتورخانه

تعمير و نگهداري موتورخانه

تعمير پكيج ايران رادياتور

تعمير پكيج بوتان

تعمير پكيج ايران رادياتور

تعمير پكيج بوتان

تعميرات پكيج بوتان

تعميرات پكيج ايران رادياتور

تعميركار پكيج بوتان

تعميركار پكيج ايران رادياتور

تعمير پكيج ديواري

تعميرات پكيج ديواري

تعميركار پكيج ديواري

تعمير پكيج ديواري ايران رادياتور

تعمير پكيج ديواري بوتان

تعميرات پكيج ديواري ايران رادياتور

تعميرات پكيج ديواري بوتان

تعميركار پكيج ديواري بوتان

تعميركار پكيج ديواري ايران رادياتور

تعمير آبگرمكن

تعميرات آبگرمكن

تعمير آبگرمكن ديواري

تعمير آبگرمكن ايستاده

تعميرات آبگرمكن ديواري

تعميرات آبگرمكن ايستاده

تعمير آبگرمكن ديواري بوتان

تعمير آبگرمكن بوتان

تعميركار آبگرمكن بوتان

تعميركار آبگرمكن ديواري بوتان

تعمير يخچال

تعمير يخچال در محل

تعميركار يخچال

تعميرات يخچال

تعمير يخچال فريزر

تعميرات يخچال فريزر

تعميركار يخچال فريزر

تعمیرکار یخچال در محل

 

 

 

لوله بازكني

تخليه چاه

چاه كن

حفاري

حفر ترميم
تعمير چيلر
بازسازي
چيلر
آبگرمكن
يخچال
پكيج ديواري



:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 مهر 1395 | نظرات ()